Dedication dag 24

Ok, det där var ett ordentligt hopp, vad hände? Min ibs som skött sig väldigt snällt de senaste åren bestämde sig i höstas för att det var dags att ställa till det. I år har det inneburit att jag håller på att testar igenom det recepfria sortimentet för att hålla mig någorlunda fungerande. Det går inte jättebra men det blir inte sämre just nu. Reaktionerna på behandlingen gör det väldigt omotiverat till rörelse så mina 10000 steg får vänta. Nytt försök i februari kanske.

Yogan har rullat på fint och efter den första veckan kortades passen ner till 20-25 min/st. Vi är fortfarande igång med yogan och när en omgång missats har den tagits igen lite senare. Nu är det inte många dagar kvar på dedication, sen får vi ta nya beslut om hur vi ska fortsätta.

Utöver yogan har vi varit iväg på årets första slalomtur, det var isigt och små drivor med lössnö men det var kul. Jag har haft en lång slalompaus då det gjort för ont med pjäxor. Jag har försökt hyra några gånger men det gör snabbt för ont för att åkningen ska vara kul. Förra säsongen såg jag till att läsa på ordentligt och det är tydligen många som har samma problem. Vissa pjäxor rekommenderades för stora vader och jag lyckades hitta ett par som precis fungerade.

Ännu bättre är att jag börjat på orientalisk dans. Det är en kurs med väldigt hög hastighet så den är inte jättekul men jag får röra på mig på ett sätt jag tycker om och sambon har hängt med på kursen han med.

Dedication, en fortsättning

Det har gått oförskämt lång tid nu och ännu ett kalenderår har avslutats. Projekt må bra klappade ihop när jag blev allt för stressad och jag lämnade mitt dåvarande jobb för en omstart. Att lära mycket nytt när hjärnan är trött och stresstrasig är kanske inte det smidigaste så jag valde förra året vid den här tiden att lägga allt åt sidan utom jobb och trädgård. Att ge mig själv den tiden jag skulle behöva för att ta mig igenom den första tiden. Det har varit en utmaning i sig att inte lyssna på alla vanliga måsten och att prioritera om för att lägga fokuset inåt. Egentligen ligger väl den fysiska hälsan långt upp på listan av vad man ska göra för att fungera mentalt men jag tog en paus från det måstet med.

Det har varit ett år med mycket tvivel på min egen förmåga, funderingar och frustrationer. Jag ska väl inte påstå att jag gått rakryggad hela vägen utan mycket har förfallit och humöret har varit lite sådär. Nu har min ettårsplan avslutats och halva december blev uppstarten inför ett år där jag får plocka in fler delar. Tillsammans med sambon har det blivit korta yogapass varje kväll. Först bar det emot och jag ville gärna dra mig ur men vanan har börjat sätta sig. Under julhelgen började jag få sällskap av min mamma med vilket gjorde det hela ännu roligare. Promenaderna började någon gång under mellandagarna och där finns fortfarande ett visst motstånd kvar att jobba med.

Jag kommer inte att göra några längre planer i nuläget. Jag behöver mål jag kan se slutet på så till att börja med blir det på månadsnivå. Förkylningen sitter i så jag håller alla bitar rätt lugna än.

Del ett blir yogautmaningen dedicate av Adriene som är en 30-dagars plan. Första passet börjar idag, de läggs upp dagligen på youtube under januari.
Del två är promenaderna. I bästa fall 10 000 steg per dag, inklusive en eftermiddags/kvällspromenad.
Del tre är styrkan. Det står en kettlebell vid yogamattan och jag ska försöka gå igenom mina tio favoritövningar från gymmet i Alvesta.

Dag 0

Styrka: 10 t-rodd med varje arm

Dag 1

Styrka: 10 t-rodd, 10 stöten, 10 t-rodd
Yoga: Digestion flow ca 22 min snabbt flöde
Gång: 11 039 steg