Säsong 2, Avsnitt 1: Den stora planen!

Nu är det dags igen. Jag tog semester med allt ett tag och det var väldigt gott för nu ser jag verkligen fram emot att komma igång ordentligt igen. Det är nu dags att sätta upp en plan för min andra säsong. Orsaken att jag skriver allt här så att ni alla får läsa om alla möjliga underliga detaljer är för att jag ska ha ännu en motivation att hålla mig till planen och kämpa på utan att deppa ihop helt och ge upp, för ärligt talat finns det få så tråkiga saker som att ge upp.

2014-07-24 10.43.06

 

Utgångsläge

Alla vägar börjar någonstans så vi kan ju börja med utgångsläget. Nu under sommaren har jag helt haft semester från att skriva ner allt jag gör men det har varit lite promenader när det inte varit för varmt och lite dans (gammeldans/polskedans). Jag fick lite av ett nytt uppvaknande när det kommer till gammeldansen när jag var på korröfestivalen och blev påmind om att mitt hjärta slår i polsketakt. Förra veckan var det fullt upp i fyra dagar med mycket runttraskande på Visbys gator under medeltidsveckan.

När det kommer till mat har jag nu under sommaren ätit prolaktas för att kunna få lite lättare att fungera vilket har lett till att det blivit stora mängder smaksatt kvarg och kesella. Rackarns vad gott! Men nu blir det till att återgå till mina vanliga sorter igen. Annars har jag fortsatt att hålla mig till glutenfritt till åtminstone 95% (någon glassvåffla kan det ha blivit exempelvis). Jag har saknat mina fruktmorgonar och allt knäcke tog slut under sommaren och bakning i värmen har inte gått att tänka på.

Rent kroppsligt var det en liten jojo precis när jag tog semester från träningen. Det studsade +/- 1 kg ganska länge så under sommarmånaderna har det bara gått neråt ungefär 1 kg.  Något jag märkt är att mina förkylningar har varit lite snällare, de har varit lite färre och inte tagit lika hårt. Förra året vid den här tiden låg jag på ungefär 88. Det är alltså en skillnad på runt 12 kilo sen dess, snacka om en bra grund att jobba vidare på!

dag1

 

Idag

Så ser det ut idag i alla fall och nu tar vi dagens genomgång. Jag ska strax ut och cykla en runda och det blir dagens motion, visbypesten sitter och gnager lite på mig så vi får se om den tänker ge sig eller bryta ut mer.

Frukost: Annanas/kokossmoothie och jordgubbskräm med mjölk.

Lunch: Köttfärslimpa med grönsaker och inlagd zucchini

Fika: Havreglass

 

Dagens positiva: Jag har lagt nästan hela dagen på att skörda och bereda och baka. Det har bland annat blivit nytt knäcke, hasselnötspålägg, kryddsalt och nya bars. Jag ser fram emot att halka in i vardagen igen. Min nya bostad är riktigt mysig, sjö i närheten och gräsmatta utanför dörren.

 

2014-08-05 21.07.27

Årets planer

Viktmässigt är första målet ca 1,3 kg bort, dvs att nå till 75 kg. Min plan är ju dock inte enbart att bara gå ner utan så fort jag gått ner så att jag känner mig nöjd kan jag börja öka vikterna desto mer och byta fokus till att bygga på med lite mer rätt saker.

Maten ska jag hålla på ungefär samma nivå som i våras men med lite mindre justeringar, mer om det när jag väl satt planen för mat, jag ska känna lite på hur saker har ändrats först.

Träningen är det område som kommer att ändras mest. Ett av mina löften har varit att om jag går ner tillräckligt ska jag börja dansa igen och det har jag så jag är uppskriven på en kurs som börjar i september. Utöver det har jag lovat Martin att börja gå till växjöortens folkdanslag på minst en kurs under hösten. Förhoppningsvis kan vi köra igång med cirkelfys med ett gäng på jobbet så där kommer att komma lite extra pepp och mer att kämpa för. Hur ofta är inte bestämt än. Utöver det ska jag försöka ta mina två gymmorgonar i veckan med. Jag har även ett joggingmål. Under försommaren kom jag som längst 1,5 km utan att stanna (personligt rekord som jag är väldigt stolt över), jag vill till att börja med komma 2 km för att ha ett delmål nu när jag inte joggat alls i all värme. Sedan under året vill jag uppnå 3 km utan att gå, dvs dubbla det längsta jag någonsin orkat.

Kroppsbild är en sak jag kommer att börja jobba mer med under hösten då jag ärligt talat känner mig smått hopplös. De känslor jag känt för mig själv och min kropp har närmast kunnat beskriva som avsky och obehag. Det har varit många år av att undvika speglar och att inte kunna ta till mig när någon sagt något positivt. Jag har känt mig väldigt obekväm i mig själv. Jag har nu köpt en fullkroppsspegel och kommer att kämpa stenhårt för att hitta tillbaka till mig själv. Till jul ska jag kunna titta i den där spegeln och se mig själv och känna mig nöjd, hur långt jag än kommit med det fysiska.

Runt alla mina mål och idéer så finns det en sak som går över alla områden. Vad jag än gör så finns det inga misslyckanden, det finns inga fel. Går jag utanför mina mål så är det ok för jag kan lika gärna göra det bra mycket bättre imorgon. Det får inte finnas någon skam i att missa träning eller äta för onyttiga saker. Mina framsteg ska komma ur vilja och glädje, inte genom hårda krav och tung press.

2014-07-31 15.47.01

Kära läsare

Slutligen vill jag vända mig till dig som läser det här. Min väg kommer att gå i uppförsbacke ett bra tag innan det lossnar ordentligt och även om jag inte kan begära något så blir det åtminstone en liten förfrågan om sällskap på vägen. Jag menar inte att du ska göra exakt vad jag gör men vill du följa med mig ut och gå någon gång, ta en tur till gymmet eller kanske jogga en runda med mig så skulle jag uppskatta det väldigt mycket. Mat och mycket annat vill jag gärna diskutera med andra med, både direkt och via text och heja gärna på om du vill. Men en sak kommer jag att be om mer än något annat, kom inte med pekpinnar, det här är min väg som enbart jag ska vandra och du får gärna komma med tips och idéer men ta det varligt, att slå på mig kan jag minst lika bra själv.

Tack för att du har läst och genom det hjälper mig på min väg.

Kommentera